گرفتن اقامت بعد از فارغ التحصيلى دانشجويان بين المللى در كانادا

مقامات کانادایی از بین فارغ‌التحصیلانی که در طول حضور خود در این کشور بهترین نمرات را کسب کرده باشند و به خوبی انگلیسی یا فرانسوی صحبت کنند، دعوت به ثبت درخواست برای دریافت اقامت دائم می‌کنند.

گرفتن اقامت بعد از فارغ التحصيلى دانشجويان بين المللى در كانادا

مقامات کانادایی از بین فارغ‌التحصیلانی که در طول حضور خود در این کشور بهترین نمرات را کسب کرده باشند و به خوبی انگلیسی یا فرانسوی صحبت کنند، دعوت به ثبت درخواست برای دریافت اقامت دائم می‌کنند. برنامه‌های مهاجرت اقتصادی فدرال کانادا و بسیاری از برنامه‌های استانی برای داوطلبانی که در کانادا تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند، امتیازاتی قائل می‌شوند. به طور کلی اقامت دائم کانادا برای دانشجویان بین‌المللی از طریق انواع برنامه‌های مهاجرتی این کشور امکان‌پذیر است. این راهنما به شما کمک می‌کند تا روش‌های اخذ اقامت دائم در این کشور را پیدا کنید.

اقامت دائم کانادا برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی: اکسپرس اینتری

احتمالا در مورد اکسپرس اینتری (Express Entry)، سیستم اصلی مهاجرت اقتصادی کانادا، چیزهای زیادی شنیده باشید. از زمانی که سیستم اکسپرس اینتری در سال 2015 معرفی شد، به‌روزرسانی‌های زیادی نیز در قوانین آن اعمال شد. مهمترین به‌روزرسانی، اضافه شدن حداکثر 30 امتیاز به امتیازات CRS برای افرادی است که موفق به دریافت مدرک لیسانس در یکی از دانشگاه‌های کانادا شده باشند.

با این حال، پیش از اینکه اقدام به ارائه درخواست اقامت دائم کنید، باید برای هر یک از سه برنامه مهاجرت اقتصادی فدرال واجد شرایط باشید. در صورت واجد شرایط بودن به طور خودکار وارد لیست اکسپرس انتری می‌شوید، جایی که در سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) به شما امتیاز داده می‌شود. سپس دولت مرکزی از بین نامزدهایی که بالاترین امتیاز در این لیست را داشته باشند، چند نفر را به قید قرعه انتخاب و امکان ارسال درخواست برای آن‌ها را فراهم می‌کند. این قرعه‌کشی هر دو هفته یکبار انجام و نتایج آن در وبسایت اداره مهاجرت کانادا بارگذاری می‌شود.

افراد برگزیده 60 روز فرصت دارند تا درخواست خود برای اخذ اقامت دائم کانادا را ارسال کنند. پس از ارسال درخواست، فرایند تکمیلی به مدت 6 ماه طول می‌کشد و متقاضی بعد از این مدت می‌تواند نتیجه درخواست خود را در سایت مشاهده کند. اکسپرس اینتری صرفا آن دسته از دانشجوسان جوانی را هدف قرار می‌دهد که تجربه کار در زمینه تحصیلی خود را داشته و بر زبان انگلیسی یا فرانسوی مسلط باشند. این یک شانس بزرگ برای فارغ‌التحصیلانی است که قصد ماندن در خاک کانادا را دارند.

آشنایی با برنامه‌های تحت پوشش اکسپرس اینتری

اگر به دنبال اخذ اقامت دائم کانادا هستید، در زیر چند راهکار ایده‌آل به شما معرفی می‌شود. اگر تحت هر یک از برنامه‌های زیر عمل کنید، به راحتی می‌توانید نظر ماموران اداره مهاجرت کانادا را برای دریافت اقامت دائم جلب کنید.

برنامه تجربه کانادایی (CEC): تحت پوشش اکسپرس انتری

اگر به عنوان یک دانشجوی فارغ‌التحصیل به دنبال یک مسیر استاندارد برای اقامت دائم در کانادا هستید، می‌توانید از طریق برنامه تجربه کانادایی (CEC) اقدام کنید. این یک برنامه مهاجرتی برای افرادی است که حداقل یک سال سابقه  کار در تخصص خود داشته‌اند. برای کسب سابقه کار باید به عنوان کارآموز یا متخصص به یکی از شرکت‌ها یا ادارات کانادایی رزومه ارسال کنید. کارفرما پس از مشاهده رزومه شما می‌تواند درخواست همکاری ارسال کند. توجه داشته باشید که سابقه کار تنها زمانی در امتیازات شما محاسبه خواهد شد که در طول فعالیت خود حقوق دریافت کرده باشید.

شرایط لازم برای ارسال درخواست:

  • داشتن حداقل CLB7 در تمام دوره‌های زبان (مخصوص متقاضیانی که در ناک‌های شغلی A فعالیت داشته‌اند)
  • داشتن حداقل CLB5 در تمام دوره‌های زبان (مخصوص متقاضیانی که در ناک‌های شغلی B فعالیت داشته‌اند)
  • فرد متقاضی باید در سه سال گذشته حداقل یک سال به طور قانونی در خاک کانادا کار کرده باشد. این کار می‌تواند به صورت تمام وقت، پاره‌وقت و حتی غیرپیوسته باشد. (خوداشتغالی یا کارآموزی بدون حقوق قابل قبول نیست)

افرادی که شرایط بالا را داشته باشند می‌تواند وارد استخر اکسپرس انتری (Express Entry pool) شوند. شرط پذیرش در این برنامه کسب بالاترین امتیازات است.

تبصره:

  • افرادی که در ناک‌های C یا D کار کرده باشند مجاز به ارسال درخواست از طریق برنامه CEC نیستند.
  • امکان پذیریش برای افرادی که سابقه کار آن‌ها همزمان با تحصیل بوده است وجود نخواهد داشت.
  • داشتن مدرک تحصیلی الزامی نیست، اما می‌تواند شامل امتیاز اضافی برای متقاضی گردد.

این برنامه مناسب چه کسانی است؟

به طور کلی این برنامه برای آن دسته از افرادی مناسب است که از طریق برنامه تحصیلی وارد کانادا شده‌ و بعد از فارغ‌التحصیلی موفق به اخذ و اجازه کار شده‌اند.  همچنین افرادی که همسرشان در کانادا تحصیل می‌کند، می‌توانند از طریق برنامه Open Work Permit سابقه کار کسب کنند. این برنامه بعدا به آن‌ها اجازه ارسال درخواست اقامت دائم را می‌دهد.

برنامه کارگر ماهر فدرال (FSWP): تحت پوشش اکسپرس اینتری

راه دیگر برای ورود به استخر اکسپرس اینتری، برنامه کارگر ماهر فدرال (Federal Skilled Worker Class) است. اگر هنوز موفق به گذراندن یک سال کار ماهرانه در خاکه کانادا نشده‌اید، می‌توانید از سابقه‌ کاری خود در خارج از کانادا کمک بگیرید. اساساً، شما باید حداقل 67 امتیاز از 100 امتیاز ممکن را در این برنامه کسب کنید. این مهارت‌ها شامل مهارت‌های زبان انگلیسی و فرانسوی، تجربه کاری، تحصیلات آکادمیک و سن متقاضی می‌شود:

  • زبان: 28 امتیاز
  • تحصیلات: 25 امتیاز
  • سابقه کار: 15 امتیاز
  • سن: 12 امتیاز
  • پیشنهاد شغلی در کانادا: 10 امتیاز
  • انطباق‌پذیری: 10 امتیاز
  • مجموع: 100 امتیاز

برای اینکه شانس خود را افزایش دهید، تلاش کنید تا از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد شغلی دریافت کنید. متقاضیانی که توسط یک کارفرما به ماموران اداره مهاجرت پیشنهاد شوند، خیلی زود می‌توانند برای مصاحبه به کنسولگری کانادا در کشور خود دعوت شوند.

برنامه‌های مهاجرت استانی کانادا (pnps)

استان‌های کانادا مانند دولت فدرال این کشور به دنبال پذیرش دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی به طور مستقل می‌باشند. اگر موفق به اخذ اقامت دائم از طریق برنامه اکسپرس اینتری نشدید، باید به سراغ برنامه‌های استانی بروید.

شما برای ارسال درخواست اقامت از طریق یکی از برنامه‌های استانی باید بیشتر توجهتان را به قوانین استان مربوطه معطوف کنید. قوانین هر استان در برنامه‌های PnP متفاوت است. به طوری که برخی استان ‌ها ممکن است به افرادی که از شهرهای دیگر درخواست ارسال می‌کنند، اقامت دائم اعطا کنند. در حالی که برخی استان‌ها صرفا به متقاضیانی اقامت دائم می‌دهند که صرفا در آن شهر درس خوانده یا کار کرده باشد.

برنامه مهاجرت استانی انتاریو

برنامه مهاجرتی انتاریو (OINP) به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی که تجربه کاری داشتنه‌اند فرصتی برای زندگی و کار دائمی در انتاریو ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با تکمیل مدارک مورد نیاز درخواست خود را به مقامات این استان ارسال کنید. استریم‌های اقامتی این استان شامل:

  • استریم دانشجویی بین‌المللی (International student stream)
  • استریم استاد بین‌المللی (International Master’s stream)
  • استریم دکتری بین‌المللی (International PhD stream)

برنامه مهاجرت استانی دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشجویانی که در یکی از دانشگاه‌های این استان فارغ‌التحصیل شوند، می‌توانند برای اقامت دائم درخواست ارسال کنند. البته این درخواست زمانی مورد قبول قرار می‌گیرد که متقاضی امتیازات کامل در برنامه مورد نظر را دریافت کرده باشد. این برنامه با سیستم اکسپرس اینتری نیز هماهنگ است؛ به طوری که از درخواست‌های فارغ‌التحصیلان کالج‌ها و دانشگاه‌های سراسر کانادا استقبال می‌کند. متقاضی همچنین باید تجربه یک سال کار در خاک کانادا را داشته باشد. برنامه‌های استانی بریتیش کلمبیا عبارت‌اند از:

  • BC Express Entry: دسته فارغ‌التحصیلان بین‌المللی
  • BC Skills Immigration: دسته فارغ‌التحصیلان بین‌المللی

ارسال درخواست برای برنامه BC ممکن است بدون پیشنهاد شغلی نیز امکان‌پذیر باشد، که به فارغ ‌لتحصیلان دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا (PhD) در رشته‌های علوم طبیعی، کاربردی یا بهداشتی شانس بیشتری می‌دهد.

برنامه مهاجرت استانی آلبرتا

فارغ‌التحصیلان بین‌المللی می‌توانند از طریق استریم فرصت آلبرتا (Alberta Opportunity stream) برای برنامه استانی آلبرتا (AINP) درخواست دهند. این افراد تنها زمانی واجد شرایط می‌شوند که از یک دانشگاه مورد تایید مقامات استانی آلبرتا فارغ‌التحصیل شوند و برای اخذ مجوز کار درخواست ارسال کرده باشند. متقاضیان باید حداقل شش ماه سابقه کار در استان آلبرتا داشته باشند. شغل آن‌ها نیز حتما باید مرتبط با رشته‌ تحصیلی‌شان باشد.

فارغ‌التحصیلان بین‌المللی که موفق به کسب مدرک تحصیلی از دانشگاه سایر استان‌های کانادا شده باشند، در صورت داشتن مجوز کار، می‌توانند واجد شرایط این برنامه باشند.

برنامه مهاجرت استانی مانیتوبا

مانیتوبا با ارائه مزایای منحصربه‌فرد برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی خود فرش قرمز پهن کرده است. تحت این ابتکار، فارغ‌التحصیلان برنامه STEM (یک برنامه درسی مبتنی بر ایده آموزش دانش‌آموزان در چهار رشته خاص علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) می‌توانند درخواست‌های خود را ارسال کنند. متقاضیان تحت این برنامه دیگر نیازی به پیشنهاد شغلی از سوی یک کارفرما در استان مانیتوبا ندارند، در حالی که سایر فارغ‌التحصیلان به چنین پیشنهادی نیاز دارند.

برنامه مهاجرت استانی ساسکاچوان

ساسکاچوان به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مؤسسات عالی در سراسر کانادا اجازه می‌دهد تا از طریق استریم فرصت ساسکاچوان در برنامه مهاجرتی این استان (SINP) برای اخذ اقامت دائم اقدام کنند.

برنامه مهاجرت استانی نوا اسکوشیا

نوا اسکوشیا با توجه به جذب دانشجویان و راه‌اندازی طرح‌های مهاجرتی با تمرکز بر حفظ آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی، برنامه‌های متنوعی ارائه کرده است. اقامت دائم در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی و فارغ‌التحصیلان موسسات عالی این استان نوا هرگز تا این حد قابل دسترسی نبوده است.

در حال حاضر، برنامه مهاجرت استانی نوا اسکوشیا (NSNP) طیف وسیعی از استریم‌های مهاجرتی را ارائه می دهد که به نفع دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی است.

برنامه مهاجرت استانی نیوبرانزویک

این استان به فارغ‌التحصیلانی که به دنبال کار در این استان هستند فرصت ارسال درخواست می‌دهد. اولویت با دانشجویانی است که دوره تحصیلی خود را در این استان طی کرده باشند.

برنامه مهاجرت استانی نیوفاندلند

این برنامه شامل افرادی می‌شود که پس از فارغ‌التحصیلی موفق به دریافت مجوز کار شده‌اند یا از یک کارفرمای  نیوفاندلندی پیشنهاد شغلی دریافت کرده باشند. فارغ‌التحصیلان کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادایی خارج از نیوفاندلند نیز ممکن است واجد شرایط باشند. فارغ‌التحصیلان همچنین باید به قوانین NLPNP Express Entry Skilled Worker توجه داشته باشند که امتیازهای اضافی را برای تحصیلات قبلی در استان ارائه می‌دهد.

اقامت دائم کانادا برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین المللی: مهاجرت به کبک

کبک برنامه‌های مهاجرت اقتصادی خود را مجزا از برنامه‌های فدرال و برنامه‌های استانی اجرا می‌کند. فارغ‌التحصیلان کالج‌ها و دانشگاه‌های کبک که توانایی لازم در انجام کارهای مرتبط با رشته تحصیلی خود را دارند و به زبان فرانسوی مسلط هستند، می‌توانند درخواست خود را برای اخذ اقامت دائم ارسال کنند.

برنامه مهاجرتی نیروی کار متخصص کبک (Quebec Skilled Worker Program)، که اخیراً به سیستم مبتنی بر ابراز علاقه (Expression of Interest-based system) منتقل شده است، امتیازاتی را به داوطلبان فارغ‌التحصیل که دارای تجربه کاری در استان هستند، ارائه می‌دهد.

اقامت دائم کانادا برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی: سیستم اعضای خانواده

این گزینه برای متقاضیانی است که قصد ازدواج با یک شهروند کانادایی را دارند. جالب است بدانید که حتی افراد همجنس‌باز نیز در این برنامه شانس اقامت دارند. اگر بتوانید عشق و علاقه به پارتنر کانادایی خود را اثبات کنید، دولت کانادا از شما و همسرتان حمایت خواهد کرد. به طوری که بدون نیاز به گذراندن مراحل اکسپرس اینتری یا برنامه‌های استانی می‌توانید به طور مستقیم درخواست اقامت دائم بدهید.

از آنجایی که در حال حاضر در کانادا به سر می‌برید، ممکن است مقامات تا زمانی که شرایط ازدواجتان بررسی می‌شود به شما اجازه کار در این کشور را بدهد. حال فرض کنید که پروسه رسیدگی به پرونده شما 1 سال طول بکشد، که در چنین شرایطی موفق به کسب یک سال سابقه کاری با حقوق شده‌اید. امری که به شما اجازه می‌دهد تا از طریق یکی از برنامه ‌های اکسپرس اینتری یا استانی درخواست اقامت دائم ارسال کنید.

توجه داشته باشید که همسر یا شریک زندگی مشترک شما باید:

  • یک شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد.
  • او باید حداقل 18 سال سن داشته باشد.
  • شهروندان کانادایی که در خارج از کانادا زندگی می‌ کنند باید ثابت کنند که قصد مهاجرت به خاک کانادا را دارند. ساکنان مقیم که خارج از کانادا زندگی می‌ کنند، نمی ‌توانند از همسر یا شریک زندگی مشترک خود برای مهاجرت حمایت کنند.

سخن پایانی

در این مطلب شما را با روش‌های گرفتن اقامت بعد از فارغ التحصيلى دانشجويان بين المللى در كانادا آشنا کردیم. همانطور که مشاهده کردید، شرط اصلی برای اخذ اقامت کانادا، داشتن حداقل یک سال سابقه کاری و مسلط بودن به زبان انگلیسی یا فرانسوی است. توجه داشته باشید که فارغ ‌التحصیلان بین‌ المللی برای اخذ اقامت کانادا حتما باید شغل‌ هایی را انتخاب کنند که شامل حقوق باشد. لذا خوداشتغالی یا کارآموزی بدون حقوق به عنوان سابقه کار در نظر گرفته نمی‌شود. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

اشتراک گذاری مقاله : Array
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + چهارده =

کلیه حقوق این سایت متعلق به ۱.۲.۳ اپلای می باشد طراحی سایت توسط وب24