تمهیدات کانادا برای پذیرش دانشجو تا سال 2030

کشور کانادا یکی از کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا به حساب می‌آید. بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در این کشور پیشرفته و رویایی هستند.

تمهیدات کانادا برای پذیرش دانشجو تا سال 2030

کشور کانادا یکی از کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا به حساب می‌آید. بسیاری از دانشجویان علاقه‌مند به ادامه تحصیل در این کشور پیشرفته و رویایی هستند. جالب است بدانید دانشجویان کانادا پس از اتمام تحصیلات تئوری، آمادگی‌ها و مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار را کسب می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت شغل این افراد تضمینی است. نسل babyboomer در کانادا در حال بازنشستگی هستند و تا سال 2030، کانادا باید برای این قشر، افرادی را به عنوان جایگزین پیدا کند. این کشور تمهیدات زیادی را برای جذب دانشجو در سال‌های آینده پیش‌بینی کرده است. در این مقاله قصد داریم در خصوص شرایط تحصیل در کانادا با شما صحبت کنیم.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در کانادا

همانطور که می‌دانید، کشور کانادا یکی از قوی‌ترین نظام‌های آموزشی در کل دنیا را دارا می‌باشد. در این کشور دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی، تخصص و مهارت لازم برای ورود به بازار کار را فرا می‌گیرند. این در حالی است که در بسیاری از کشورها دانشجویان پس از فارغ ‌التحصیلی، مهارت لازم برای ورود به بازار کار را ندارند و صرفا اطلاعات تئوری در خصوص رشته خود را دارا می‌باشند.

به منظور تحصیل در مقطع کارشناسی، متقاضیان به مدرک زبان (آیلتس، تافل، پی تی‌ای یا دولینگو) نیاز دارند. به علاوه لازم است معدل دیپلم و مدرک پیش ‌دانشگاهی افراد بالاتر از 14 (GPA>2.4) باشد. البته به منظور ورود به دانشگاه‌های برتر و مطرح، معدل بالاتری لازم است.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

بسیاری از دانشجویان ترجیح می‌دهند مقطع کارشناسی ارشد خود را در کشور پیشرفته‌ای مانند تحصیل کنند. جالب است بدانید، فرایند پذیرش دانشجویان مقطع ارشد نسبت به کارشناسی راحت‌تر انجام می‌شود. در مقطع ارشد، دانشجویان می‌توانند با اساتید مدنظر خود مکاتبه کنند و از مشاوره تحصیلی آن‌ها در خصوص ادامه تحصیل بهره‌مند شوند.

دوره کارشناسی ارشد در کانادا به دو دسته پژوهش ‌محور و درس ‌محور تقسیم می‌شود.

دوره ی‌course-based شبیه به دوره ی‌کارشناسی شما می‌باشد، شما تعداد واحد مشخصی را خواهید داشت و با کسب نمره ی‌لازم مدرک خود را دریافت می‌کنید.

در برنامه thesis-based یا پژوهش محور تعداد واحد‌های محدود‌تری نسبت به دوره ی‌course-based اخذ می‌شود. در این روش، یک یا دو درس با ارزش واحدی بیشتر و مدت زمانی طولانی‌تر، برای اخذ مدرک لازم می‌باشد. در این واحدها، دانشجویان مشغول پژوهش بر روی پایان نامه خود هستند و لازم است نتیجه تحقیقات خود را به صورت مکتوب به دانشگاه ارائه کنند. همچنین، موضوع تحقیق، مسئله‌ای ابتکاری و نوآورانه است که توسط دانشجو انتخاب می‌شود.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش مقطع کارشناسی ارشد در کانادا، به شرح زیر می‌باشد:

  • نمره آزمون آیلتس بالای 6.5 یا معادل آن در سایر آزمون‌های تایید شده
  • نمره آزمون GRE
  • مدارک معادل‌سازی شده مقاطع قبلی (کارشناسی و دیپلم)
  • ریزنمرات ترجمه‌ شده
  • CV و رزومه تحصیلی
  • انگیزه ‌نامه یا SOP
  • کاورلتر
  • داشتن توصیه‌ نامه از یک یا دو نفر از اساتید
  • مقاله‌های منتشر شده (در صورت موجود بودن)
  • پورتفولیو (برای رشته‌های هنری، معماری، شهرسازی و …)

شرایط تحصیل در مقطع دکتری در کانادا

جالب است بدانید، در کشورکانادا، حدود 100 دانشگاه تحقیقاتی وجود دارد (موسسات دیگری مانند کالج هنرهای لیبرال و کالج ‌های محلی معمولاً دوره دکترا را ارائه نمی‌کنند). این دانشگاه‌‌ها معمولا دوره ‌های دکترای خود را در مدارس تحصیلات تکمیلی اختصاصی ارائه می‌‌کنند. مدارس تحصیلات تکمیلی تمامی امکانات لازم برای حمایت از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را در خود جای داده است.

 دانشگاه ‌های کانادا بسته به نحوه‌ ی‌دریافت بودجه‌ ی‌خود، دولتی یا خصوصی هستند. معمولا دانشگاه ‌های دولتی توسط استان یا قلمروی محلی خود پشتیبانی مالی می‌‌شوند و اغلب فرصت‌‌های مطالعاتی جامع‌‌تر مانند دوره‌‌های دکترا را به دانشجویان خود ارائه می‌کنند. بودجه‌ ی‌دانشگاه‌‌های خصوصی نیز معمولا از منابع شخص ثالث مانند تشکل‌های مذهبی تامین می‌‌شود. مراکز خصوصی معمولاً کوچک‌تر و تخصصی‌تر از مراکز دولتی هستند.

برای تحصیل در کانادا در مقطع دکتری باید مدارک زیر را به دانشگاه ارائه دهید:

  • مدرک زبان حداقل 6.5 آیلتس یا تافل یا PTE
  • مدرک آزمون GRE
  • مدارک معادل‌‌سازی شده مقاطع قبلی (مدارک دیپلم، کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • ترجمه ریز نمرات
  • CV و رزومه تحصیلی
  • توصیه ‌نامه از دو یا سه نفر از اساتید دوره‌های تحصیلی قبل
  • SOP یا نامه هدف از تحصیل
  • کاور لتر
  • مقالات پژوهشی منتشر شده
  • پورتفولیو یا نمونه‌کار هنری برای رشته‌‌هایی مثل (معماری، شهرسازی و …)

تحصیل در کانادا بدون مدرک زبان

یکی از شرایط لازم برای تحصیل در کانادا، داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی می‌باشد. در صورتی که مدرک زبان ندارید و قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارید، باید بگوییم که بدون داشتن مدرک زبان نیز می‌توانید در این کشور پیشرفته تحصیل کنید.

 تحصیل در مقطع کارشناسی بدون مدرک زبان به این شکل است که دانشگاه به متقاضی پذیرش مشروط می‌دهد و متقاضی می‌بایست قبل از شروع دروس دانشگاه خود، در دوره‌های زبان شرکت کند. لازم است بدانید، هزینه دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان این دوره‌ها، 7 هزار دلار الی 49 هزار دلار می‌باشد. ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد نیز بدون مدرک زبان نیز امکان‌پذیر است. برخی از دانشگاه‌های کانادا به دانشجویان این مقطع پذیرش مشروط ارائه می‌دهند.

در صورتی که فرد بتواند به سطح زبان مورد نظر برسد، اجازه تحصیل در دانشگاه‌های کانادا را خواهد داشت. همچنین برای تحصیل در کالج‌های کانادا نیز بدون داشتن مدرک زبان می‌توانید اقدام کنید. در این دوره‌ها نیز مانند شرایط دانشگاه‌ها، به متقاضیان پذیرش مشروط داده خواهد شد و متقاضی می‌تواند با شرکت در دوره‌های زبانی که توسط خود کالج یا موسسات برگذار می‌شود، سطح زبان خود را به سطح قابل قبول برساند.

اما توجه داشته باشید، برای تحصیل در مقطع دکتری متقاضی لزوما باید مدرک زبان داشته باشد وگرنه امکان پذیرش وجود نخواهد داشت. با توجه به ریسک بالای اخذ ویزای کانادا برای ایرانیان، اقدام بدون داشتن مدرک زبان به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

نحوه پرداخت شهریه دانشگاه‌‌های کانادا

معمولا اکثر دانشگاه‌های کانادا برای اخذ پذیرش تحصیلی، از متقاضی درخواست واریز مبلغی از شهریه را به صورت پیش پرداخت می‌کنند. به طور کلی برای پرداخت شهریه تحصیلی راه‌های متنوعی وجود دارد. در این قسمت به چند نمونه از روش‌های مرسوم پرداخت شهریه در کانادا اشاره خواهیم کرد.

Flywire

فلای وایر روشی منظم و بین‌المللی برای پرداخت شهریه دانشگاه است. این سیستم پرداخت در بین دانشگاه‌های کانادا، آمریکا، انگلستان و استرالیا بسیار پرطرفدار می‌باشد. در روش فلای وایر وجه واریزی به دلیل عدم استفاده از سیستم سوئیفت بدون هیچ برگشت خوردن، رد شدن و نگهداری وجه، مستقیما به حساب دانشگاه مورد نظر انتقال می‌یابد. در این روش متقاضی می‌تواند کلیه روند پرداخت وجه تا دریافت آن توسط دانشگاه را به صورت مرحله به مرحله مشاهده نماید.

Western Union Global Pay

روال کار کلی این سیستم پرداخت مانند فلای وایر می‌باشد. شخص متقاضی می‌تواند با استفاده از این روش وجه را به راحتی منتقل کرده و فرایند ان را به صورت آنلاین مشاهده نماید. اما لازم است بدانید که این سرویس در مقایسه با فلای وایر دارای معایبی نیز می‌باشد. از معایب سیستم Western Union Global Pay می‌توان به هزینه بالاتر نرخ تبدیل ارز اشاره کرد. البته همه کشور‌ها عضو این سیستم نیستند. در این صورت هزینه شخص طبق دلار آمریکا محاسبه شده و لازم است از سیستم سوئیفت استفاده شود.

PayPal

سیستم پی پل نیز یکی دیگر از سیستم‌هایی است که متقاضیان می‌توانند به وسیله آن شهریه دانشگاه مورد نظر خود در کانادا را پرداخت نمایند. برای پرداخت وجه به روش پی پل کافی است ابتدا در این سیستم یک حساب وارد کرده و آن را به یک کارت یا حساب بانکی مانند مستر کارت یا ویزا کارت متصل نمایید. از مزایای این روش پرداختی می‌توان به امنیت بالا، سرعت مناسب و رابط کاربری آسان اشاره نمود.

Pay mytuition

 این سیستم پرداخت تنها در برخی از دانشگاه‌های آمریکا و کانادا فعال می‌باشد و نسبت به فلای وایر و گلوبال دارای شهرت و کاربرد کمتری است.

CIBC International Student Pay

 بانک CIBC ابه منظور پرداخت شهریه‌های دانشگاه‌های کانادا این سرویس پرداختی را راه اندازی کرده است. این روش در عمل همانند روش سوئیف است و برای پرداخت حواله‌ها لازم است متقاضیان به شکل حضوری به یکی از شعبه‌های بانک مراجعه نمایند.

International Bank transfer

این سیستم یکی از روش‌های کم هزینه برای پرداخت هزینه‌های بین‌المللی به حساب می‌آید. کارمزد نقل و انتقالات بین‌المللی، حاشیه نرخ ارز روزانه نیز برای اکثر نقل و انتقالات خارجی در نظر گرفته می‌شود که این نرخ در بیشتر بانک‌های بزرگ حدود 5٪ محاسبه می‌شود. در صورتی که دانشگاه شما با این روش پرداخت مشکلی ندارد، پیشنهاد می‌کنیم از این طریق نسبت به پرداخت هزینه دانشگاه خود اقدام نمایید.

Credit Card Payment

روش پرداخت آنلاین با کارت‌های اعتباری یکی از بهترین و پر سرعت‌ترین روش‌ها در پرداخت‌های بین‌المللی به حساب می‌آید. البته این روش دارای معایبی همچون نرخ بسیار بالای تبدیل و محدودیت سقف روزانه انتقال وجه می‌باشد. در صورت پرداخت وجه بالا‌تر می‌توانید از روش‌های دیگر پرداخت استفاده نمایید.

 سخن آخر

در این مقاله در خصوص شرایط تحصیلی و روش‌های پرداخت هزینه تحصیل در کانادا با شما صحبت کردیم. کانادا یکی از کشور‌های طراز اول جهان است و بی‌شک رویای بسیاری از افراد تحصیل در این کشور پیشرفته است. با توجه به موارد گفته شده در این مقاله می‌توانید نسبت به ادامه تحصیل در کانادا با آگاهی بیشتری تصمیم‌گیری نمایید. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

اشتراک گذاری مقاله : Array
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + پانزده =

کلیه حقوق این سایت متعلق به ۱.۲.۳ اپلای می باشد طراحی سایت توسط وب24