پاسپورت معتبر چیست؟

پاسپورت یا همان گذرنامه یک مدرک رسمی است که مجوز افراد برای خروج از یک کشور و ورود به کشوری دیگر است. در واقع همه افراد حتی نوزادان تازه متولد شده برای اینکه بتوانند از کشور محل تولد یا اقامت خود خارج شوند و به کشور دیگری بروند به پاسپورت معتبر یا گذرنامه کشور مبدا […]

پاسپورت معتبر چیست؟

پاسپورت یا همان گذرنامه یک مدرک رسمی است که مجوز افراد برای خروج از یک کشور و ورود به کشوری دیگر است. در واقع همه افراد حتی نوزادان تازه متولد شده برای اینکه بتوانند از کشور محل تولد یا اقامت خود خارج شوند و به کشور دیگری بروند به پاسپورت معتبر یا گذرنامه کشور مبدا نیاز دارند.

پاسپورت معتبر به معنای گذرنامه ایست که تاریخ انقضای آن نگذشته باشد (تاریخ انقضا در پایین صفحه اول پاسپورت به شمسی و میلادی نوشته شده است).

تفاوت پاسپورت معتبر و ویزا

برای ورود به بعضی کشورها، فرد علاوه بر پاسپورت معتبر به ویزای آن کشور نیز نیاز دارد. در واقع پاسپورت از کشور مبدا و ویزا از کشور مقصد صادر می شود. ارزش پاسپورت هر کشور مشخص می کند که اتباع آن کشور می توانند به چند کشور دیگر بدون ویزا و تنها با همان پاسپورت سفر کنند.

در حال حاضر با پاسپورت معتبر ایرانی بدون ویزا می توان به 14 کشور (مالزی، ترکیه، قطر، ارمنستان، گرجستان، عراق، سوریه، اکوادور، ونزوئلا، هائیتی، نیووی، جزایر کوک، دومینیکا، و ایالات فدرال میکرونزی) سفر کرد، و برای الباقی کشورها نیاز به گرفتن ویزای کشور مقصد می باشد.

شرایط و مدارک لازم برای گرفتن پاسپورت

برای صدور یا تمدید پاسپورت از کشور ایران باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید و به دفاتر پلیس 10+ و ادارات گذرنامه سراسر کشور یا سفارت ایران در خارج از کشور مراجعه نمایید:

  • شناسنامه و کارت ملی یا تاییدیه ثبت احوال
  • عکس بیومتریک (در خود مرکز پلیس 10+ گرفته می شود)
  • اصل آخرین پاسپورت جهت تمدید
  • اجازه محضری پدر یا قیم قانونی برای افراد زیر 18 سال
  • کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت (هوشمند) یا موافقت نامه سازمان نظام وظیفه برای آقایان زیر 50 سال (آقایانی که مشمول خدمت سربازی هستند در صورت دانشجو بودن، میتوانند با گرفتن گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه و ارایه آن به سازمان نظام وظیفه به همراه قرار دادن وثیقه، موافقت نامه این سازمان را برای گرفتن پاسپورت و خروج از کشور دریافت کنند)
  • اجازه محضری همسر برای بانوان متاهل (بانوانی که همسرشان فوت کرده باید اصل شناسنامه باطل شده همسر یا گواهی فوت همسر را به همراه داشته باشند. همچنین بانوانی که از همسرشان جدا شده اند برای صدور یا تمدید پاسپورت باید اصل طلاق نامه را داشته باشند).

 همچنین اتباع سایر کشور در صورت سکونت در کشور خودشان باید به نهادهای صدور یا تمدید پاسپورت در همان کشور رجوع نمایند و در صورت اقامت در خارج از کشورشان باید به سفارت خانه کشورشان در کشور محل اقامت مراجعه کنند.

اشتراک گذاری مقاله : Array
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 19 =

کلیه حقوق این سایت متعلق به ۱.۲.۳ اپلای می باشد طراحی سایت توسط وب24